افسردگی
نوشته شده توسط : spudgene

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs).

SSRI ها در حال حاضر رایج ترین دسته از داروهای ضد افسردگی هستند و در درمان افسردگی و همچنین سایر اختلالات سلامت روان که اغلب با افسردگی همزیستی دارند، موثر هستند.

 

اگرچه SSRI ها می توانند باعث تهوع، اسهال، لرزش، کاهش وزن و سردرد شوند، اما این عوارض معمولاً خفیف هستند و با ادامه مصرف این داروها از بین می روند.اغلب افراد عوارض جانبی SSRI ها را بهتر از عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی هتروسیکلیک تحمل می کنند. در مقایسه با داروهای ضد افسردگی هتروسیکلیک، احتمال کمتری دارد که تأثیر منفی بر قلب داشته باشند.

 

با این حال، تعداد کمی از افراد ممکن است در هفته اول پس از شروع SSRI یا زمانی که دوز افزایش می‌یابد آشفته‌تر، افسرده‌تر و مضطرب‌تر به نظر برسند. اگر غربالگری انجام شود، ممکن است تمایل به خودکشی در این گروه از افراد، به‌ویژه کودکان خردسال و نوجوانان افزایش یابد. این علائم باید به سرعت درمان شوند. بیمارانی که SSRI مصرف می کنند و نزدیکان آنها باید در مورد این احتمال هشدار داده شوند و از آنها خواسته شود که در صورت بدتر شدن علائم با پزشک خود تماس بگیرند. اما از آنجایی که افراد مبتلا به افسردگی درمان نشده نیز گاهی دست به خودکشی می زنند. مردم و پزشکان باید این خطر را با خطر درمان دارویی متعادل کنند.

 

استفاده طولانی مدت از SSRI ها همچنین ممکن است منجر به عوارض جانبی اضافی مانند افزایش وزن و اختلال نعوظ شود (در 33 درصد از افراد) برخی از SSRI ها مانند فلوکستین باعث کاهش اشتها می شوند. یک SSRI، افراد ممکن است در طول روز احساس خواب آلودگی کنند، اما این اثر موقتی است.

 

قطع ناگهانی برخی از SSRI ها ممکن است باعث سندرم قطع مصرف شود که شامل سرگیجه، اضطراب، تحریک پذیری، خستگی، حالت تهوع، لرز و درد عضلانی است.

 

 

داروهای ضد افسردگی مدرن

داروهای ضد افسردگی مدرن به اندازه SSRI ها موثر و ایمن هستند و عوارض جانبی مشابهی ایجاد می کنند. این داروها عبارتند از:

 

مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین و دوپامین (مانند بوپروپیون)

آگونیست های سروتونین (مانند میرتازاپین و ترازودون)

مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (مانند ونلافاکسین و دولوکستین)

شروع یک داروی ضد افسردگی جدید برای اولین بار، مانند SSRI، ممکن است به طور موقت خطر خودکشی را افزایش دهد و قطع ناگهانی استفاده از SSRI ممکن است منجر به سندرم قطع شود.





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: