تشخیص سرطان
نوشته شده توسط : spudgene

تشخیص سرطان ریه چگونه است؟

تشخیص سرطان ریه فرایندی چندمرحله‌ای است. در نخستین ملاقاتتان با پزشک از شما درباره سوابق پزشکی و علائم سؤال می‌شود. معاینه‌ای جسمانی مانند گوش‌دادن به صدای قلب و ریه‌ها هم صورت می‌گیرد.

از آنجایی که علائم سرطان ریه به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دیگر هم شباهت دارد، نیاز به روش‌های تشخیصی دیگر مانند آزمایش خون و عکس‌برداری با اشعه ایکس هم وجود دارد.

اگر بیمار مشکوک به ابتلا به سرطان باشد، نیاز به تصویربرداری‌های بیشتر مانند سی‌تی‌اسکن (CT) و سپس نمونه‌برداری ( biopsy) وجود دارد. برای اینکه مشخص شود، بیماری در بدن پخش شده یا خیر از پت‌اسکن (PET) هم استفاده می‌شود.

تصویربرداری اشعه ایکس سرطان را نشان می‌دهد؟

عکس اشعه ایکس معمولاً به خوبی سی‌تی‌اسکن نمی‌تواند در نشان‌دادن تومورهای سرطانی دقیق عمل کند؛ به ویژه در سطوح اولیه سرطان. در تصویرهایی که با اشعه ایکس برداشته می‌شود، امکان نشان‌دادن تومورهای کوچک در مراحل اولیه سرطان نیست و در ضمن، امکان دارد که تومورها از سوی اعضای دیگر بدن مانند دنده‌ها پوشانده شوند و در تصویر دیده نشوند. در واقع چنین تصویرهایی فقط می‌توانند نشان‌دهنده وضعیتی مشکوک باشند که نیازمند پیگیری بیشتر است. تشخیص سرطان ریه با سی تی اسکن و روش‌های عکس‌برداری دیگر تکمیل می‌شود.

آزمایش‌ها و اقدامات لازم برای تشخیص سرطان ریه چیست؟

از روش‌های زیر برای رسیدن به تشخیص صحیح درباره وضعیت ریه استفاده می‌شود:

  • آزمایش‌های خون
  • نمونه‌برداری یا بیوپسی
  • آزمایش‌های مولکولی

آزمایش‌های خون

تشخیص سرطان ریه با آزمایش خون به تنهایی ممکن نیست، اما راهی برای بررسی عملکرد اندام‌های مختلف است. با انجام این آزمایش‌ها می‌توانیم متوجه وجود موارد مشکوکی در بدن شویم که با آزمایش‌ها و روش‌های دیگر تشخیص قطعی را ممکن می‌کنند.

نمونه‌برداری یا بیوپسی

برای اینکه پزشکان بدانند در بدن بیمار مشکوک به سرطان چه می‌گذرد از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها هم بیوپسی است. با بیوپسی، امکان برداشتن نمونه‌ای از بافت یا مایعات بدن از ناحیه مشکوک به سرطان وجود دارد.

این نمونه در آزمایشگاه و با میکروسکوپ بررسی می‌شود. در آنجا امکان این وجود دارد که سلول‌های نمونه از نظر سرطانی‌بودن یا نبودن بررسی شوند. اگر سلول‌ها سرطانی باشند، تشخیص نوع سرطان هم مقدور می‌شود. نمونه‌ها از نظر تغییرات ژنتیکی (جهش) هم قابل ارزیابی‌اند. این موضوع می‌تواند در انتخاب نوع درمان مناسب کاربرد داشته باشد.

 





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: