نوشته شده توسط : spudgene

تفاوت بین تومورهای خوش خیم و بدخیم ریه

اگرچه تومورهای سرطان ریه خوش خیم از نظر رفتار و ویژگی های بسیاری مشابه تومورهای بدخیم ریه هستند، ممکن است برخی از علائم تمایز بین آنها وجود داشته باشد، مانند:

 

اندازه: تومورهای بدخیم ریه اغلب بزرگتر از 3 سانتی متر هستند، در حالی که تومورهای سرطان ریه خوش خیم کوچکتر هستند. با توجه به احتمال رشد توده های خوش خیم ریه به اندازه بزرگ نیز.

سرعت رشد: تومورهای بدخیم اغلب به سرعت و در دوره های نسبتا کوتاه رشد می کنند، در حالی که تومورهای خوش خیم ریه به کندی رشد می کنند و گاهی اوقات ممکن است اندازه آنها کوچک شود.

عود: تومورهای خوش خیم ریه با احتمال ظهور مجدد پس از برداشتن و درمان، در همان محلی که برای اولین بار ظاهر شدند مشخص می شود.

سن: تومورهای بدخیم ریه در افراد مسن شایع تر است، در حالی که تومورهای خوش خیم ریه ممکن است در گروه های مختلف ظاهر شوند.

محل: تومورهای خوش خیم و بدخیم ریه ممکن است در هر جایی از ریه ظاهر شوند.

گسترش: تومورهای بدخیم ریه می توانند به سایر نواحی بدن سرایت کنند. در حالی که تومورهای خوش خیم به خارج از ریه ها گسترش نمی یابند.

شایع ترین انواع تومورهای خوش خیم ریه

انواع مختلفی از تومورهای خوش خیم ریه وجود دارد که ممکن است از نظر اندازه و برخی خصوصیات متفاوت باشند. اصطلاحات مختلفی وجود دارد که اغلب برای توصیف تومورها و توده های ریه استفاده می شود. در زیر آنها را توضیح می دهیم:

 

ضایعه ریه: ضایعه ریه به هرگونه نقص در ریه ها اعم از خوش خیم یا بدخیم از جمله بافت اسکار، گرانولوم و آبسه ریه اشاره دارد.

ندول ریه: اصطلاح گره برای اشاره به ناحیه‌ای از ریه که در آن بافت غیرطبیعی با قطر 3 سانتی‌متر یا کمتر ظاهر می‌شود، استفاده می‌شود.

توده ریه: توصیف یک توده به ناحیه غیر طبیعی بافت در ریه اطلاق می شود که قطر آن 3 سانتی متر یا بیشتر باشد.

انواع تومورها و ندول های خوش خیم ریه عبارتند از:

 

میوم

هامارتوماها شایع ترین نوع تومورهای خوش خیم ریه هستند و از گروهی از سلول ها مانند بافت پوششی ریه، چربی و غضروف تشکیل شده اند.

 

میوم های ریه اغلب به صورت دایره ای شکل سکه مانند با قطر کمتر از 4 سانتی متر ظاهر می شوند و در موارد معدودی ممکن است شبیه ذرت بو داده یا پشم پف شده به نظر برسند. در بیشتر موارد در مجاورت ریه قرار دارد و در ناحیه محدودی باقی می ماند و به بافت های نزدیک آن فشار وارد نمی کند. اما ممکن است باعث انسداد راه هوایی شود که منجر به پنومونی و برونشکتازی شود.

 

برخی از میوم های ریه با یک سندرم ژنتیکی به نام سندرم کادون همراه هستند و ممکن است در سایر نواحی بدن ظاهر شوند.



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند و توانایی آنها برای جا افتادن راحت در موقعیت های اجتماعی بر بسیاری از جنبه های مهم زندگی آنها از جمله خانواده، تحصیل، کار، اوقات فراغت، قرار ملاقات و روابط تأثیر می گذارد.

 

انواع فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است که در آن موقعیت‌ها یا چیزهای خاصی باعث ایجاد ترس و اضطراب در افراد می‌شود و باعث می‌شود از این چیزها دوری کنند، ترس و اضطراب با خطر واقعی متناسب نیست، انواع خاصی از فوبیا وجود دارد.

 

با این حال، اگرچه برخی از اضطراب‌ها در موقعیت‌های اجتماعی طبیعی است، اما افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی اضطراب زیادی دارند، که باعث می‌شود یا از این موقعیت‌های اجتماعی دوری کنند یا ناراحتی را تجربه کنند.حدود 13 درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برند. این اختلال در هر دوره 12 ماهه حدود 9 درصد از زنان و 7 درصد از مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

برخی از بزرگسالان مبتلا به فوبیای اجتماعی در کودکی خجالتی بودند، در حالی که برخی دیگر تا بعد از بزرگسالی علائم اضطراب قابل توجهی نداشتند.

 

افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی نگران هستند که عملکرد، اعمال یا اعمالشان نامناسب به نظر برسد. اغلب نگران این هستند که آشکار باشد - بنابراین عرق می‌کنند، سرخ می‌شوند، استفراغ می‌کنند، می‌لرزند یا صدایی ترک دارند. همچنین احساس اضطراب می‌کنند. از دست دادن رشته فکری یا ناتوانی در یافتن کلمات برای بیان خود.

 

برخی از اشکال فوبیای اجتماعی با حالات خاصی از عملکرد مرتبط هستند و زمانی که فرد باید فعالیت خاصی را در مکان های عمومی انجام دهد منجر به اضطراب می شود، در حالی که همان فعالیت زمانی که فرد به تنهایی آن را انجام می دهد منجر به هیچ اضطرابی نمی شود. منجر به اضطراب در بین افراد مبتلا به فوبیا می شود: اجتماعی شامل:

 

سخنرانی عمومی یا سخنرانی عمومی

اجرای عمومی، مانند خواندن در کلیسا یا نواختن ساز

غذا خوردن با دیگران

ملاقات با افراد جدید

گفتگو

امضای سند در حضور شاهدان

از حمام عمومی استفاده کنید

یک نوع کلی تر از فوبیای اجتماعی با اضطراب در بسیاری از موقعیت های اجتماعی مشخص می شود.

 

در هر دو نوع فوبیای اجتماعی، افراد می ترسند که در تعاملات اجتماعی کمتر از انتظارات یا انتقاد دیگران عمل کنند، و احساس خجالت، ناامیدی، طرد شدن یا مورد سوء استفاده دیگران می کنند.



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به یکی از عزیزان خود برای مقابله با استرس تروما انجام دهید، خواه این آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض تصادف باشد یا هر نوع خشونت، مانند آزار کلامی، فیزیکی، خانگی یا جنسی، یا حضور در یک نبرد نظامی. یا هر نوع شوک دیگری.

 

فرد مبتلا به اختلال استرس حاد در ماه اول پس از قرار گرفتن در معرض تروما، علائم استرس شدیدی را بروز می دهد. این علائم معمولاً شامل احساس ترس یا عصبی بودن، بازگشت به گذشته به رویداد آسیب زا، دیدن کابوس، مشکل در خوابیدن یا علائم دیگر است. اگر این علائم بیش از یک ماه ادامه داشته باشد به طوری که ادامه انجام کارهای روزانه، رفتن به محل کار یا مدرسه یا انجام کارهای ضروری برای او دشوار شود، احتمالاً از اختلال استرس پس از سانحه رنج می برد.

 

چه این فرد از اختلال استرس حاد یا اختلال استرس پس از سانحه رنج می برد، دریافت ارزیابی و مشاوره حرفه ای می تواند تفاوت اساسی در روند بهبودی ایجاد کند. او را تشویق کنید تا با یک پزشک یا متخصص بهداشت روانی آموزش دیده صحبت کند.

 

شما همچنین می توانید با حمایت از شنونده کمک کنید، اما بدون تلاش برای "رفع" وضعیت. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

 

برای گوش دادن آماده باشید اما به او فشار نیاورید. به او بگویید که می خواهید به او گوش دهید و ببینید چه احساسی دارد. اما اگر حاضر نیست یا نمی خواهد صحبت کند، به او فشار نیاورید. فقط به او اطمینان دهید که هر زمان که بخواهد صحبت کند در کنارش خواهید بود.

زمان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید. وقتی هر دوی شما آماده صحبت هستید، زمان و مکانی را بدون مزاحمت و وقفه انتخاب کنید. و به او گوش دهید. اگر بعضی چیزها را نمی فهمید از او بپرسید. اما از وسوسه حدس زدن، حدس زدن، نصیحت کردن یا گفتن «من واقعاً می‌دانم چه احساسی دارید» اجتناب کنید.

بدانید چه زمانی استراحت کنید. اگر احساس می‌کنید که مکالمه برای او استرس‌زا می‌شود، به او فرصت دهید صحبت را متوقف کند و یک روز دیگر دوباره گفتگو را از سر بگیرد. سپس آن را ادامه دهید.

اگر در مورد خودکشی صحبت کرد کمک بگیرید. اگر در گفتار یا اعمال فرد آسیب دیده به نظر می رسد که او ممکن است اقدام به خودکشی کند، در واکنش خود آرام باشید اما بلافاصله اقدام کنید. مراقب باشید او را تنها نگذارید. اما اگر تنها گذاشتن او خطری ندارد، حتما قرص‌ها، سلاح‌های گرم یا هر وسیله دیگری را که می‌تواند برای آسیب رساندن به خود استفاده کند را بردارید و در اسرع وقت از یک متخصص آموزش دیده کمک بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

انواع سرطان‌هایی که اغلب به ریه‌ها سرایت می‌کنند شامل سرطان‌های سینه، کولون، رکتوم، سر و گردن، کلیه، بیضه و رحم و همچنین سرطان‌های لنفوم است. سایر انواع سرطان نیز می توانند به ریه ها سرایت کنند، اما کمتر این کار را انجام می دهند.

 

علائم متاستاز ریه

شایع ترین علائم متاستاز ریه عبارتند از:

 

سرفه کردن

بالا آوردن خون هنگام سرفه

درد قفسه سینه

تنگی نفس

مایع اطراف ریه ها

کاهش اشتها

کاهش وزن

درمان قطعی متاستاز ریه

درمان متاستازهای ریه معمولاً بر اساس نوع اصلی سرطان (محل اولیه) است که فرد دارد. درمان ممکن است شامل شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا پرتودرمانی یا ترکیبی از این موارد باشد.

 

اگر تعداد کمی متاستاز ریوی وجود داشته باشد و در سایر قسمت‌های بدن متاستاز وجود نداشته باشد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. همچنین، جراحی تنها در صورتی قابل استفاده است که سرطان اصلی تحت کنترل باشد.

 

کنترل علائم مهم است، به خصوص اگر درمان سرطان اصلی موثر نباشد یا ممکن است مدتی طول بکشد تا کمک کند. تنگی نفس می تواند یکی از سخت ترین احساسات باشد. برای کمک به کاهش احساس تنگی نفس می توان از داروهای شبه مورفین (افیون ها) استفاده کرد. اگر داروهای مورفین مانند مؤثر نباشند، داروهای ضد اضطراب ممکن است مفید باشند.

 

داشتن مشکل تنفسی می تواند باعث شود که احساس اضطراب، نگرانی و حتی در هراس داشته باشید. برخی از بیماران مراحل زیر را مفید می دانند.

 

روش های آرامش بخش

حواس پرتی (تماشای تلویزیون، مطالعه و...)

یک پنکه هوای خنک را روی شما می دمد

مقابله با درد نیز ممکن است سخت باشد، به خصوص اگر علائم دیگری داشته باشید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه چگونه می توانید از داروها و روش های حمایتی برای درمان درد خود استفاده کنید صحبت کنید.

 

پلورال افیوژن (جمع شدن مایع در اطراف ریه ها) گاهی اوقات زمانی که سرطان در ریه وجود دارد اتفاق می افتد. این مایع می تواند از پر شدن ریه ها با هوا جلوگیری کند و باعث تنگی نفس شود. اگر پلورال افیوژن باعث علائم شود، درمان معمول آنتی بیوتیک و تخلیه مایع (به نام توراسنتز) با استفاده از یک لوله کوچک است. ممکن است لازم باشد این کار بیش از یک بار قبل از توقف تجمع مایع انجام شود. اگر مایع مدام برمی‌گردد، ممکن است روشی برای بستن فضای اطراف ریه امتحان شود. یا ممکن است لوله ای که می توان آن را برای مدت طولانی تری در جای خود رها کرد قرار داد.



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

سرطان ریه سرطانی است که از ریه منشا می گیرد و معمولا افراد بالای 45 سال را مبتلا می کند و به ندرت افراد جوان را مبتلا می کند.

سرطان ریه به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

سرطان ریه سلول کوچک که به سرعت در حال رشد است و گسترش می یابد، معمولا از لوله های برونش (بافت ریه ای که هوا از طریق آن وارد می شود) شروع می شود و می تواند به سرعت به سایر اندام های بدن سرایت کند. سیگار عامل اصلی این نوع بیماری در نظر گرفته می شود، زیرا به ندرت افراد غیر سیگاری را مبتلا می کند.

سرطان ریه سلول غیر کوچک که شایع تر است. انواع مختلفی از سرطان ریه سلول غیر کوچک وجود دارد و هر نوع با نوع متفاوتی از سلول های سرطانی مشخص می شود که به روش های مختلف رشد و گسترش می یابد.

تشخیص زودهنگام و مشاهده علائم سرطان ریه برای افزایش شانس بقا ضروری است.

علل سرطان ریه

سیگار عامل اصلی سرطان ریه است. اگر سیگاری هستید، برای محافظت از خود و اطرافیانتان در ترک سیگار تاخیر نکنید.

 

عوامل دیگر عبارتند از:

 

قرار گرفتن در معرض سیگار کشیدن غیرفعال.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آزبست و گاز رادون.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض تشعشع.

آلودگی شدید هوا.

وجود یک یا چند مورد از این عوامل لزوماً به این معنی نیست که فرد به سرطان ریه مبتلا می شود، اما ممکن است شانس ابتلا به آن را افزایش دهند.

علائم سرطان ریه

سرفه مداوم برای چند هفته.

درد در قفسه سینه

سرفه همراه با خون یا خلط آغشته به خون.

تنگی نفس.

سوت زدن در سینه.

استریدور نشان دهنده انسداد برونش است.

گرفتگی صدا.

کاهش وزن بی دلیل

درد استخوان و تب.

 

تست های تشخیصی سرطان ریه

 

CT / توموگرافی انتشار پوزیترون.

سونوگرافی اندوبرونشیال (EBUS) برای به دست آوردن تصاویری از ریه ها و نواحی اطراف آن می توان از این روش برای تهیه بیوپسی از بافت ریه نیز استفاده کرد.

تصاویر MRI از مغز و استخوان در صورت نیاز.

تست های عملکرد ریوی (PFT) برای نظارت بر تنفس و ارزیابی عملکرد ریه ها.

سیتولوژی خلط که یک بررسی میکروسکوپی سلول های نمونه مخاط ریه است.

برونکوسکوپی برای بررسی راه های هوایی ریه ها.

آسپیراسیون سوزنی ترانس توراسیک برای به دست آوردن نمونه ای از بافت ریه برای بررسی زیر میکروسکوپ.

 

درمان سرطان ریه در مرکز سرطان ملک حسین

 

طرح درمان بر اساس اندازه تومور و مرحله بیماری ایجاد می شود و ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و فتوتراپی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

تومور التهابی میوفیبروبلاستیک در بین کودکان و جوانان شایع تر است و اغلب خوش خیم است، اما ممکن است پس از درمان دوباره ظاهر شود.

کندروما که یک تومور خوش خیم است که سلول های غضروفی را تحت تاثیر قرار می دهد.

زانتوما، تومورهای چربی هستند که اغلب در زیر پوست ایجاد می شوند، اما می توانند در ریه ها نیز ظاهر شوند.

تومور آمیلوئید که می تواند در نواحی مختلف بدن از جمله ریه ها ایجاد شود. این نشان دهنده آمیلوئیدوز و تجمع پروتئین های غیر طبیعی است و در برخی موارد تشخیص آن از سرطان ریه دشوار است.

همانژیوم، که تودههای خوش خیم در رگ های خونی هستند، می توانند در ریه ها ظاهر شوند.

علائم توده های خوش خیم ریه

بسیاری از افراد در مورد علائم سرطان خوش خیم ریه تعجب می کنند، اگرچه نام سرطان خوش خیم ریه از نظر علمی یا پزشکی یک اصطلاح نادرست در نظر گرفته می شود، اما معمولاً از آن استفاده می شود.

 

توده های خوش خیم ریه اغلب علائمی ایجاد نمی کنند، اما در موارد معدودی می توانند علائمی ایجاد کنند، به خصوص اگر در مجاری هوایی یا داخل برونش قرار داشته باشند. علائم احتمالی عبارتند از:

 

سرفه.

عفونت های تنفسی مکرر، مانند ذات الریه.

تب، به خصوص اگر عفونت وجود داشته باشد.

سرفه خونی.

سوت زدن.

تنگی نفس.

لازم به ذکر است که تومورهای خوش خیم ریه علائم شایع سرطان ریه مانند کاهش وزن غیرقابل توضیح را ایجاد نمی کنند.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

درمان های هدفمند در انکولوژی: عصر جدیدی برای مدیریت سرطان

زمینه انکولوژی پیشرفت چشمگیری در درمان سرطان از طریق توسعه درمان های هدفمند داشته است. درمان‌های هدفمند انقلابی در رویکرد ما به درمان سرطان ایجاد کرده‌اند و درمان‌های شخصی و دقیقی را ارائه می‌دهند که پتانسیل مؤثرتر و سمیت کمتری نسبت به درمان‌های معمولی را دارند. در این وبلاگ، درمان هدفمند، نحوه عملکرد و نقش آن در آغاز دوره جدیدی از مدیریت سرطان را بررسی خواهیم کرد.

 

درک درمان هدفمند

درمان هدفمند سرطان که بر مولکول‌ها یا مسیرهای خاص درگیر در رشد و توسعه سلول‌های سرطانی تمرکز دارد. برخلاف درمان‌های مرسوم مانند شیمی‌درمانی، که اغلب بر سلول‌های سرطانی و سالم تأثیر می‌گذارند، درمان‌های هدفمند برای هدف قرار دادن خاص سلول‌های سرطانی و در عین حال به حداقل رساندن آسیب به بافت طبیعی طراحی شده‌اند. این رویکرد مبتنی بر این ایده است که هر نوع سرطان توسط تغییرات ژنتیکی و مولکولی منحصر به فرد هدایت می‌شود و توسعه درمان‌هایی که از این ویژگی‌های متمایز بهره‌برداری می‌کنند ضروری است.

 

مکانیسم عمل

اثربخشی درمان های هدفمند در توانایی آنها برای تداخل با اهداف مولکولی خاص است که برای بقا و گسترش سلول های سرطانی ضروری هستند. این اهداف می‌توانند شامل پروتئین‌ها، گیرنده‌ها یا مسیرهای سیگنالی باشند که نقشی اساسی در تحریک رشد غیرطبیعی سلول‌های سرطانی دارند. با مهار یا مسدود کردن این اهداف، درمان‌های هدفمند می‌توانند سیگنال‌هایی را که باعث رشد تومورها می‌شوند مختل کرده و باعث پسرفت یا کندی آن‌ها شوند.

 

یکی از نمونه‌های برجسته درمان هدفمند، استفاده از مهارکننده‌های تیروزین کیناز (TKIs) است. این مولکول‌ها برای مهار آنزیم‌های خاصی به نام تیروزین کیناز طراحی شده‌اند که در مسیرهای سیگنال دهی که باعث رشد سلولی می‌شوند، نقش دارند. با مسدود کردن این آنزیم ها، TKI ها می توانند گسترش کنترل نشده سلول های سرطانی را متوقف کنند و به طور موثر رشد تومور را محدود کنند.

 

یک رویکرد شخصی برای درمان سرطان

یکی از مزایای عمده درمان های هدفمند ماهیت شخصی آنهاست. قبل از شروع درمان هدفمند، بیماران اغلب تحت پروفایل مولکولی قرار می گیرند تا تغییرات ژنتیکی خاصی را که باعث سرطان می شوند شناسایی کنند. این به انکولوژیست ها این امکان را می دهد تا مناسب ترین درمان هدفمند را بر اساس مشخصات مولکولی منحصر به فرد فرد انتخاب کنند و از یک استراتژی درمانی شخصی و مؤثرتر اطمینان حاصل کنند.

 

علاوه بر این، درمان های هدفمند می توانند نتایج را بهبود بخشند و عوارض جانبی را در مقایسه با درمان های معمولی کاهش دهند. از آنجایی که این درمان‌ها به‌طور خاص برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند، آسیب به سلول‌های سالم به حداقل می‌رسد و در نتیجه عوارض جانبی کمتری که معمولاً با شیمی‌درمانی همراه است، مانند حالت تهوع، ریزش مو و خستگی ایجاد می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

تشخیص زودهنگام سرطان این احتمال را افزایش می دهد که بیمار به درمان پاسخ دهد، می تواند احتمال بقا را افزایش دهد و نرخ عوارض و همچنین هزینه های درمان گران قیمت را کاهش دهد. با تشخیص سرطان ریه و اجتناب از تأخیر در مراقبت، می توان پیشرفت های قابل توجهی در زندگی بیماران سرطانی ایجاد کرد.

 

در اینجا سه ​​مؤلفه تشخیص زودهنگام وجود دارد:

 

از علائم سرطان در اشکال مختلف آن و اهمیت مشاوره پزشکی در هنگام مشاهده نتایج غیرعادی آگاه باشید.

ارائه خدمات ارزیابی بالینی و تشخیصی؛

ارجاع به موقع بیمار برای دریافت خدمات درمانی.

تشخیص زودهنگام سرطان علامت دار در همه شرایط و برای اکثر انواع مهم است. برنامه های کنترل سرطان باید به گونه ای طراحی شوند که تاخیر در تشخیص، درمان و مراقبت های حمایتی را کاهش داده و بر موانع غلبه کند.

 

مرتب سازی

هدف غربالگری شناسایی افرادی است که نتایج معاینه آنها نشان می دهد که نوع خاصی از سرطان یا مرحله قبلی آن را قبل از ظاهر شدن علائم آن دارند. اگر در طول غربالگری ناهنجاری‌هایی شناسایی شد، باید آزمایش‌های بیشتری برای تعیین تشخیص نهایی انجام شود و در صورت تایید سرطان، بیمار باید برای درمان ارجاع شود.

 

برنامه های غربالگری برای برخی از انواع سرطان موثر است، اما نه همه آنها، و به طور کلی پیچیده تر و منابع فشرده تر از تشخیص زودهنگام هستند، زیرا به تجهیزات ویژه و کارکنان متخصص نیاز دارند. حتی زمانی که برنامه های غربالگری به خوبی تثبیت شده باشند، برنامه های تشخیص زودهنگام همچنان برای شناسایی سرطان در افرادی که معیارهای غربالگری را بر اساس سن یا عوامل خطر ندارند، ضروری است.

 

انتخاب بیماران برای برنامه های غربالگری بر اساس سن و عوامل خطر برای جلوگیری از مطالعات بیش از حد مثبت کاذب است. نمونه هایی از روش های مرتب سازی عبارتند از:

 

تست HPV (شامل آزمایش DNA و HPV mRNA) به عنوان روش های ارجح برای تریاژ سرطان دهانه رحم.

و ماموگرافی برای تریاژ موارد سرطان پستان در زنان بین 50 تا 69 سال که در مکان هایی با سیستم های بهداشتی قوی یا نسبتا قوی زندگی می کنند.

کیفیت برنامه های غربالگری و تشخیص زودهنگام باید تضمین شود.

 

رفتار

تشخیص صحیح سرطان برای درمان قطعی سرطان ریه ضروری است زیرا هر نوع نیاز به یک رژیم درمانی خاص دارد و درمان آن معمولاً شامل جراحی، رادیوتراپی و/یا درمان جامع (شیمی‌درمانی، درمان‌های هورمونی، درمان‌های بیولوژیکی هدفمند) است. انتخاب مناسب دوره درمانی هم نوع سرطان و هم فرد تحت درمان را در نظر می گیرد. برای دستیابی به نتیجه درمانی مورد انتظار، لازم است پروتکل درمانی در یک بازه زمانی مشخص تکمیل شود.

 

تعیین اهداف مورد نظر درمان یکی از اولین گام‌های مهم است و هدف اولیه عموماً درمان سرطان ریه یا افزایش طول عمر فرد مبتلا است. بهبود کیفیت زندگی بیمار هدف مهمی است که می توان با حمایت های لازم از بیمار برای حفظ سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اخلاقی وی و ارائه مراقبت های تسکینی در مراحل پایانی سرطان به او دست یافت.

 

برخی از رایج ترین انواع سرطان، مانند سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان دهان و سرطان روده بزرگ، زمانی که به موقع تشخیص داده شوند و بر اساس بهترین شیوه ها درمان شوند، احتمال بهبودی بیشتری دارند.

 

نرخ درمان برخی از انواع سرطان، مانند تومورهای مجرای اسپرم ساز بیضه و انواع سرطان خون و لنفوم که کودکان را مبتلا می کند، نیز در صورت ارائه درمان مناسب به بیماران افزایش می یابد، حتی اگر سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشند.

 

با این حال، تفاوت قابل توجهی در نرخ در دسترس بودن درمان بین کشورهای با سطوح مختلف درآمد وجود دارد. طبق گزارش ها، درمان همگانی در بیش از 90 درصد کشورهای با درآمد بالا، اما در کمتر از 15 درصد از کشورهای کم درآمد در دسترس است



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

حقایق کلیدی

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و بالاترین میزان مرگ و میر را در بین مردان و زنان دارد.

سیگار عامل اصلی سرطان ریه است که حدود 85 درصد از موارد را ایجاد می کند.

سرطان ریه اغلب در مراحل پیشرفته زمانی که گزینه های درمانی محدود هستند تشخیص داده می شود.

غربالگری افراد در معرض خطر می تواند تشخیص سرطان ریه بیماری را امکان پذیر کند و میزان بقا را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

پیشگیری اولیه (مانند اقدامات کنترل دخانیات و کاهش قرار گرفتن در معرض عوامل خطرزای محیطی) می تواند میزان سرطان ریه را کاهش دهد و جان انسان ها را نجات دهد.

بررسی اجمالی

سرطان ریه نوعی سرطان است که زمانی شروع می شود که سلول های غیرطبیعی به صورت کنترل نشده در داخل ریه رشد کنند. این یک مشکل جدی سلامتی است که می تواند باعث آسیب شدید یا مرگ شود.

 

علائم سرطان ریه شامل سرفه ای که از بین نمی رود، درد قفسه سینه و تنگی نفس است.

 

برای جلوگیری از هر گونه عوارض جدی بر سلامتی ضروری است که به موقع به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. درمان سرطان ریه به سابقه پزشکی فرد و مرحله بیماری بستگی دارد.

 

کارسینوم سلول غیر کوچک و کارسینوم سلول کوچک شایع ترین انواع سرطان ریه هستند. کارسینوم سلول غیر کوچک شایع تر است و به کندی ایجاد می شود، در حالی که کارسینوم سلول کوچک کمتر شایع است اما اغلب به سرعت ایجاد می شود.

 

سرطان ریه یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی است، زیرا باعث مرگ و میر زیادی در جهان می شود. بر اساس گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در پایگاه داده GLOBOCAN 2020 در مورد بروز سرطان دهانه رحم و مرگ و میر، سرطان ریه همچنان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است و باعث حدود 1.8 میلیون مرگ (18٪) در سال 2020 می شود.

 

استعمال دخانیات (از جمله سیگار، سیگار برگ و پیپ) عامل خطر اصلی سرطان ریه است، اما این نوع سرطان می تواند بر افراد غیر سیگاری نیز تاثیر بگذارد. سایر عوامل خطر عبارتند از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، خطرات شغلی (مانند آزبست، رادون و برخی مواد شیمیایی)، آلودگی هوا، سندرم های سرطان ارثی و بیماری های مزمن ریوی از قبل موجود.

 

علائم

سرطان ریه می تواند علائم زیادی ایجاد کند که ممکن است نشان دهنده مشکل در ریه ها باشد.

 

شایع ترین علائم عبارتند از:

 

سرفه ای که از بین نمی رود

درد قفسه سینه

تنگی نفس

سرفه خونی (هموپتیزی)

خسته

کاهش وزن به دلایل نامعلوم

عفونت های مکرر ریه

علائم اولیه ممکن است خفیف باشد یا فقط مشکلات تنفسی رایج در نظر گرفته شود که باعث تاخیر در تشخیص می شود.



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : spudgene

PTSD Treatment

Learn more about PTSD treatment at Options Behavioral Health System in Indianapolis, IN

Experiencing a traumatic event can cause a great deal of pain. For some individuals that have experienced a traumatic event, over time, the associated fear and anxiety eventually dissipate. For others, however, the fear and anxiety remain constant, or even worsen, as time passes. In such instances, it is possible that these individuals are suffering from posttraumatic stress disorder, or PTSD.

Posttraumatic stress disorder is a mental illness that is caused by being exposed to a traumatic event. A traumatic event can be anything that invokes feelings of helplessness and fear, or that may cause an individual to believe that his or her life, or the life of a loved one, is in danger. Examples of traumatic events include domestic violence, car accidents, natural disasters, rape, and military combat.

At Options Behavioral Health, we understand the complexities of PTSD and the degree of anguish that this disorder can cause. We also know that facing the emotions that result from experiencing a traumatic event may seem unbearable. However, we are proud to have helped many people at our center learn to manage the symptoms of PTSD by offering state-of-the-art treatment that is provided by an experienced team of professionals. Options Behavioral Health is an 84-bed, free-standing psychiatric hospital devoted to providing a full continuum of care for adolescents, ages 12 to 18, adults, and older adults who are battling the symptoms of any number of mental health concerns, including posttraumatic stress disorder. At our hospital, individuals can learn the tools they need to successfully achieve a brighter future.

 



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1402 | نظرات ()